Historia Uroczystości Chrystusa Króla Wszechświata

jezus-chrystus-krolŹródło:
J.
Superson SAC, Historia Uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata,
Kraków 2005.

Zobacz:

«Święto Chrystusa Króla jest świętem świeżej daty lecz jego treść jest tak stara, jak sama wiara chrześcijańska, albowiem słowo „Chrystus” nie jest niczym innym, jak greckim tłumaczeniem słowa „Mesjasz”: pomazaniec, król. Jezus z Nazaretu, ukrzyżowany „Syn cieśli”, jest tak bardzo Królem, że tytułem Królewskim stało się Jego imię. Nazywając samych siebie chrześcijanami, określamy się sami jako ludzie Króla, jako ludzie, którzy uznają w Nim Króla” (J. Ratzinger, Służyć prawdzie, Wrocław 1986).

 Pierwsze próby

W 1861 roku francuski jezuita Henri Ramiere, zaniepokojony wydarzeniami historycznymi, zadeklarował konieczność ponownej afirmacji, że Chrystusowi zostało dane królowanie nad narodami. Pisał: “Ludzie nie mogą żyć oddzieleni od społeczeństw, które ofiarują im warunki esencjonalne i tak osobiste królowanie Chrystusa nie może być oddzielone od (Jego) królowania w całym społeczeństwie.
W 1870 – pojawiła się szeroka dyskusja na temat politycznego znaczenia królestwa Chrystusa. Skrystalizowała się opinia, że Królestwo Chrystusa mogłoby realizować się na ziemi, natomiast teraz było one spostrzegane w rzeczywistości katolicko-demokratycznej, w której jest widoczny odwieczny związek między katolickością a demokracją, gdyż w nauczaniu Chrystusa są takie wartości jak: wolność, równość, braterstwo, które są wyznawane w nowoczesnych społeczeństwach ukonstytuowanych po rewolucji. Zwolennicy tej opinii pragnęli, aby papież jako widzialny znak Kościoła był punktem odniesienia dla wszystkiego, co jest katolickie, jak Jezus Chrystus – przewodnik; papież mógł i powinien stać się przewodnikiem świata współczesnego, który pragnie dotrzeć do realizacji społeczeństwa demokratycznego.
Trzecim głosem w tej dyskusji było nauczanie biskupa z Poitiers, Louisa Pie, że należy ponownie podjąć się działań dla triumfu Chrystusa, Któremu poprzez udział Kościoła należy się prawdziwe i najwyższe królowanie nad społecznością ludzką. Wskazywał również, że należy przypomnieć społeczności ludzkiej XIX wieku, że nad nią istnieje Królestwo najwyższe Jezusa Chrystusa Króla.

Rozwój idei Królewskości społecznej Chrystusa. 

W 1866 roku w Granadzie – powstał ruch, aby bronić w sposób naukowy i literalny tezy Boskości i Królewskości  Chrystusa. Jego zwolennicy, zwani Zainteresowani Chrystusem Królem, głosili, że nieporządek świata współczesnego byłby rezultatem szatańskiej współpracy między protestantami i liberałami, którzy popychali całą Europę ku katastrofie i dlatego Kościół i jego wierni powinni zjednoczyć się w akcji społecznej i religijnej, aby ponownie przywrócić porządek, w którym naoczna jest najwyższa władza Chrystusa poprzez działalność Kościoła nad wszystkimi władzami. Powstała też nowa fundacja, której celem było bronienie i propagowanie nowej idei jako profetyzmu politycznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>